Toate articolele blog

Cum va arata Black Friday 2016 in Romania?

Publicat la: 07/01/2016

.. speram ca nu la fel ca cel din 2015. La ce ma refer cand scriu asta? Pai, la vechile practici care insa au atins apogeul in 2015 si anume: umflarea preturilor cu cateva luni inainte de eveniment pentru ca apoi sa fie oferite "reduceri" (de fapt s-a revenit la preturile initiale), promovarea agresiva a stocurilor greu vandabile de-a lungul anului, servere care au picat non-stop pe toata durata evenimentului din cauza miserupismului administratorilor, cumparaturi legitime anulate din cauza lipsei stocului desi pe site scria clar "stoc disponibil". Si lista poate continua.

As dori sa mai subliniez ceva foarte important, cu toate ca problema nu se adreseaza cumparatorilor decat indirect: lipsa de onestitate a magazinelor mari din online-ul romanesc. Exista in SUA un sistem care functioneaza excelent, promovat la noi in tara de binecunoscutul brand AVON si anume afilierea. Cum functioneaza? Foarte simplu, producatorul / magazinul online / vanzatorul ofera un comision din profitul sau acelei persoane care ii aduce un client. Toata lumea castiga: vanatorul face o vanzare si incaseaza un profit mai mic decat ar fi incasat in mod normal, dar fara afiliat vanzarea nu ar fi existat, deci nu ar fi existat nici un profit, iar afiliatul castiga un comision pentru efortul depus.

In Romania, in ultimii ani a luat amploare o retea care face legatura dintre afiliati si magazinele online, numita 2parale. Simtind oportunitatea, marile magazine s-au grabit sa se inscrie, iar afiliatii si-au facut treaba: au generat zeci de mii de comisioane concretizate intr-o crestere a vanzarilor online de aproximativ 20% conform statisticilor. Totul bine si frumos, pana cand a intervenit mentalitatea "tepei" din partea unor magazine inscrise in sistem: de ce sa mai oferim afiliatilor comisioane de Black Friday daca oricum oferim reduceri cumparatorilor? Sau si mai simplu, am crescut, acum hai sa ne retragem din retea, de ce sa mai platim comisionul afiliatilor?

Raspunsul referitor la reduceri ar fi acela ca si comisionul se reduce automat, proportional cu reducerea de pret, deci nu ar fi o problema sa fie pastrat.

Pe de alta parte, unele magazine, in loc sa renunte la comision au decis sa isi rasplateasca afiliatii intr-un mod extrem de placut: de Black Friday au crescut comisioanele in loc sa le scada sau sa le elimine. Rezultatul: o avalansa de vanzari, iar per ansamblu profitul a crescut, sa nu mai vorbim de notorietatea magazinelor in cauza sau de trafic. Reputatia se pierde o singura data, dupa care este foarte greu de recastigat. Si reversul medaliei este la fel de adevarat: odata castigata o reputatie, drumul spre succes este deschis.

Ce avem de gand anul asta? MyIeftin.ro va pune la punct un sistem de arhivare a preturilor pentru toate produsele din timpul anului, iar de Black Friday le vom afisa doar pe acelea care sunt cu adevarat reduse!